Woudenberg fietsdorp

Elli
Door Elli van Oosterom op 5 maart 2018 om 12:06

Woudenberg fietsdorp

Ik heb er al eerder een blog over geschreven: fietsen door het dorp.

En ik moet u bekennen, ik ben heel enthousiast begonnen met het doen van mijn boodschappen op de fiets, maar steeds meer merk ik dat ik mijn boodschappen doe na mijn werk, even met de auto nog langs de supermarkt…. En toch is het niet handig.

Om de leefbaarheid in ons centrum te vergroten is het juist nodig dat we allemaal op de fiets stappen of misschien wel gaan lopen, als dat lukt. Inmiddels is ons centrum aangepast en even los wat u ervan vindt: de fiets is de baas in het centrum en de auto’s zijn te gast. Dat betekent dat de snelheid van de auto’s eruit moet, dat we nog maar via een kant de winkelstraat doorkunnen etc.

Toch zijn er meer knelpunten in het dorp. De rotonde Geeresteinselaan/Nico Bergsteijnweg bijvoorbeeld. Veel ouders zien met angst en beven hun kroost deze rotonde nemen op weg naar school, muziekles of sportactiviteit. Er gaan geluiden op om de oversteek van de Geeresteinselaan te ondertunnelen. Is dat zo’n goed idee? De omgeving ziet niet wat er in zo’n tunnel gebeurt. Het heeft een aantrekkingskracht op hang jongeren en last not but least: zou ik er niet zo’n fan van zijn om een tienerdochter alleen in het donker door de tunnel te laten fietsen!

Dat er wat moet gebeuren is duidelijk. Afgelopen najaar hebben we als fractie bekeken wat er allemaal gebeurt rond deze rotonde en hoe we dat als gemeente veiliger zouden kunnen maken.  Want laten we eerlijk zijn, een tunnel klinkt misschien leuk, maar moet wel eerst ook noodzakelijk worden gevonden door de provincie…. Dat kan wel even duren. We kwamen tot de conclusie dat er nogal wat mensen elkaar in de weg zitten rond deze rotonde. Moeders/vaders die kinderen naar de basisschool brengen, tieners die op het fietspad op elkaar wachten om naar de middelbare school in Amersfoort te fietsen en automobilisten die vanaf Amersfoort met de nodige snelheid de rotonde naderen, zonder goed overzicht te hebben op hetgeen er allemaal gebeurt.

Zou het niet overzichtelijker worden als de tieners niet op het fietspad hoeven te wachten, maar een eigen “plek” zouden hebben? Dat idee hebben we bij de begrotingsbehandeling bij het college neergelegd. We waren blij verrast toen niet lang daarna de nieuwe verkeersambtenaar contact met ons opnam om eens over het idee te komen praten. Zo gezegd zo gedaan en inmiddels zijn de plannen zover dat ergens in februari /maart (afhankelijk van het weer) de nieuwe fietsopstelplaats een feit zal zijn! Daarmee kunnen de tieners veilig op elkaar wachten, kunnen ouders met kinderen naar de basisschool gewoon op het fietspad passeren en is voor automobilisten vanaf Amersfoort duidelijk wat er wel en wat er niet over de rotonde gaat komen. Wat ons betreft een praktische oplossing die al veel problemen wegneemt. We zullen wel zien of een tunnel dan nog nodig is.

Nu doorpakken: Hoe gaan we straks veilig en snel op de fiets van de nieuwe wijk Hoevelaar naar school, sport en muziekles? Wat de ChristenUnie betreft gaan we aan de noordkant van het dorp een fietspad aanleggen zodat ook dat praktisch is opgelost.