Hoe een balletje rollen kan......

Marleen vierkantdonderdag 11 mei 2017 21:24

Al een jaar of anderhalf vraagt de ChristenUnie aandacht voor “investeren in gezinnen”. In oktober 2015 ontvingen alle gemeentes in Nederland een brandbrief waarin de gemeentes werden opgeroepen om onder andere meer aandacht te besteden aan prenatale voorlichting aan aanstaande ouders. Om de driehoek kind-moeder-vader te beschermen; de ouders realistisch te laten uitkijken naar de “roze wolk”.

Ook de ChristenUnie Woudenberg heeft dit beetgepakt en in mei 2016 een mooie motie opgesteld. We hebben tekstueel veel aandacht besteed aan de motie en in eerste termijn zorgvuldig ingeleid. Dit leidde ertoe dat de motie unaniem werd aangenomen!

Nu we een jaar verder zijn, hebben we via de ingekomen stukken kennis genomen van datgene wat het college uiteindelijk met de motie heeft gedaan. We zijn blij dat het college de motie heeft meegenomen in oa de prenatale voorlichting. Tegelijkertijd vinden we het weinig concreet. Daarom hebben we het stuk ter bespreking op de agenda laten zetten.

En wat schetst onze verbazing? Een regioredacteur van het AD leest het via de agenda van de raadscommissie en schrijft er een artikel over. Zijn eindredactie plaatst het (overigens tot zijn eigen verbazing) in het landelijke katern! Leuk zeg, denk je dan!

En dan de volgende dag, 07.00 uur: “Goedemorgen mevrouw Treep – bent u al wakker? U spreekt met NOS radio 1 en we willen u graag wat vragen stellen na het nieuws van 07.30 uur. Is dat goed?” Nou: dan ben je gelijk goed wakker, dat verzeker ik je! Ok, snel een kop koffie en net na 07.30 zat ik live in de uitzending. Pittige vragen maar ik was zo druk bezig met vermijden van “vakjargon” dat het eigenlijk ook weer zó voorbij was.

Dus…. adrenaline laten zakken, appen met de fractie, familie en bestuurdersvereniging.

En dan gaat de telefoon wéér! Het Reformatorisch Dagblad. En dan gaat de telefoon wéér: Groot Nieuws Radio. Gelukkig had ik weer redelijk paraat waar ik vorig jaar mee bezig was geweest. En gelukkig bleef het hierbij ;-)

Zo kan het balletje dus rollen. Een jaar nadat de gemeenteraad een motie aanneemt krijgt het landelijke aandacht. Maakt allemaal niet uit: uiteindelijk is dit een onderwerp waar je ook graag aandacht voor wil!

En echt: we gaan niet zelf achter de voordeur kijken of je wel “klaar” bent voor de komst van je kindje. Maar we hopen wel dat er iemand is die onder je aandacht brengt wat de komst van een kind voor je relatie betekenen kan. En die je een weg wijst als je vragen hebt. En die je een weg wijst als je er samen niet uitkomt.

En mochten jullie samen echt in de problemen komen: stel dan het belang van je kind voorop. Ook als je wegen gaan scheiden van die van je partner.

Wat meer info te vinden bij:

Pinkcloud

Verbeter je relatie