Vluchtelingenopvang in Woudenberg

Marleen Treepvrijdag 16 oktober 2015 15:00

De gemeente Woudenberg stelt in samenwerking met de gemeente Leusden de Grifthal in sport- en cultureel centrum De Camp in Woudenberg beschikbaar als opvanglocatie voor maximaal 150 vluchtelingen.

Naar verwachting zullen de vluchtelingen begin november arriveren. Het gaat hierbij om crisisnoodopvang voor 72 uur met een eventuele uitloop van maximaal 48 uur. De gebruikelijke activiteiten in De Camp zullen zoveel mogelijk doorgaan.

De ChristenUnie is zeer positief over het besluit van het college om in de vorm van het organiseren van crisisnoodopvang tegemoet te komen aan het verzoek van het Centraal Orgaan Opvang Asielzoekers (COA) voor tijdelijke opvang van vluchtelingen. “Het is mooi dat wij als kleine gemeente tóch opvang willen verzorgen”, aldus fractievoorzitter Marleen Treep.

Op woensdag 28 oktober om 20.00 uur organiseren de gemeente Woudenberg en de gemeente Leusden een vrijwilligersbijeenkomst in De Korf in Leusden voor inwoners en gemeenteleden die zich als vrijwilliger bij de crisisnoodopvang willen inzetten. Geïnteresseerden kunnen zich aanmelden via vluchtelingen@woudenberg.nlWij hopen van harte dat de vluchtelingen gastvrij ontvangen worden en veel vrijwilligers zich geroepen voelen om hulp te bieden bij de opvang van de vluchtelingen in onze gemeente.

Voor meer achtergrondinformatie over het standpunt van de ChristenUnie met betrekking tot de opvang van vluchtelingen verwijzen wij u graag naar het opinieartikel van Joël Voordewind en Gert-Jan Segers dat op 16 oktober in de landelijke nieuwsbrief van de ChristenUnie verscheen.