Het ruikt in Woudenberg!

Elli
Door Elli van Oosterom op 31 oktober 2017 om 10:00

Het ruikt in Woudenberg!

Woudenberg is een dorp gelegen in een agrarisch gebied met om ons heen tientallen agrarische bedrijven. Bedrijven waar in meer of mindere mate een “luchtje” aan zit. Een luchtje wat door de een als penetrant wordt ervaren en waar de ander totaal geen last van heeft. Ik ga daar geen oordeel over geven. Want immers de ene neus is de andere niet!

Wat me wel opvalt in discussies over geur is dat inwoners zo slecht de geur van een ander kunnen verdragen. Is het zo erg om (zoals me zelf met enige regelmaat overkomt) de ramen en deuren van je huis te moeten sluiten, terwijl het zo’n heerlijke zomeravond is, omdat er een bbq lucht voorbij komt? En dan bedoel ik niet de bbq van de buren, maar die van een restaurant in ons dorp.

Is het zo erg om eens in de zoveel tijd de was niet buiten te kunnen hangen omdat een boer zijn land aan het bemesten is?

In ons kleine landje, waar iedere m² grond wordt benut voor wonen, werken of recreëren betekent het dat we regelmatig een luchtje zullen ruiken. De ene keer irriteert het je, de andere keer valt het je waarschijnlijk helemaal niet op.

Natuurlijk zijn er grenzen aan luchtjes. We hebben daarvoor in Nederland afspraken met elkaar gemaakt om te voorkomen, dat we letterlijk ziek worden van al die luchtjes. Zolang die afspraken niet overschreden worden, zien wij geen reden om een ondernemer die zijn bedrijf economisch gezond wil houden nu en in de toekomst, geen vergunning te geven. Sterker nog, een ondernemer en iedere andere inwoner van Woudenberg mag er op rekenen dat wij ons aan afspraken houden, dat we een betrouwbare overheid zijn. Wat ons betreft geldt de regel. Het voldoet, dus het kan. En niet: het voldoet, maar we geven toch geen toestemming.