Woudenberg bouwt veel nieuwbouw woningen

Door Elli van Oosterom op 30 januari 2021 om 10:41

Woudenberg bouwt veel nieuwbouw woningen

Tweede plaats in de regio's Amersfoort en Gelderse Vallei

De coalitiepartijen Gemeentebelangen Woudenberg, ChristenUnie en VVD zijn verheugd over de nieuwste cijfers met betrekking tot de nieuwbouw van woningen. Hiermee wordt namelijk aangetoond dat Woudenberg goed scoort in de regio Amersfoort en Gelderse Vallei waar het gaat om nieuw te bouwen wonigen in ons dorp. De coalitiepartijen zeggen het al langer, maar met deze cijfers wordt het ook aangetoond.

In relatieve zin werd, binnen de beide regio's, vorig jaar het meest gebouwd in Eemnes en Woudenberg. (cijfers van het CBS). Woudenberg realiseerde met 97 nieuwe woningen een groei van 1,9% In 2019 en 2018 presteerde Woudenberg hetzelfde. Een duidelijke bevestiging dat het beleid van de coalitie zijn vruchten afwerpt. De gerealiseerde nieuwbouw vergroot ook de mogelijkheden om de doorstroming goed op gang te krijgen.

in Eemnes betrokken 79 bewoners een nieuw opgeleverd huis. het woningaanbod in het dorp steeg met 2%.

De meeste nieuwe huizen werden logischerwijs gerealiseerd in Amersfoort. De stad kreeg er vorig jaar 874 nieuwbouwwoningen bij, een groei van het woningtotaal van 1,3% en het dubbele van de bouwproductie in 2019. De gewezen groeigemeente Leusden bouwde in 2020 147 woningen (1,1% groei), Bunschoten 107 (1,3% groei) en Scherpenzeel 58 (1,4% groei). Barneveld deed het als de snelst uitbreidende gemeente iets rustiger met een nieuwbouwproductie van 337 (1,5% groei). In 2019 werden 543 nieuwe huizen opgeleverd.

De coalitiepartijen zijn blij met deze objectieve cijfers van het CBS, maar nog blijer met het daadwerkelijk realiseren van nieuwbouwwoningen voor Woudenbergers en aanstaande Woudenbergers. Met alle ontwikkelingen in Hoevelaar blijft Woudenberg de komende jaren bouwen en groeien. In cijfers kun je niet wonen maar in woningen wel en gelukkig doet Woudenberg het goed, zowel in cijfers maar belangrijker nog in de bouw van nieuwe woningen.

Labels: ,